Aquaduct Westelijk Invalsweg Leeuwarden

Aquaduct Westelijk Invalsweg Leeuwarden

Om Leeuwarden vanuit het westen beter bereikbaar te maken, leggen de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden de Westelijke invalsweg (WIW) aan. Deze verbindt de Haak om Leeuwarden rechtstreeks met de stadsring en het westelijke deel van de binnenstad door middel van een aquaduct onder het Harinxmakanaal.

Om de doorstroming voor het verkeer te verbeteren, wordt vanaf de nieuwe doorgaande autosnelweg “Haak om Leeuwarden” aan de zuidwestzijde van de stad de “Westelijke Invalsweg” gerealiseerd. T.b.v. de kruising Westelijke invalsweg / van Harinxmakanaal wordt het nieuwe aquaduct gebouwd. Het gehele bouwproject beslaat een lengte van 1 km. en loopt vrijwel parallel met het baanvak Harlingen - Leeuwarden van ProRail (dieselspoor).

Materiaalkunde

Tijdens de uitvoering van de asfaltverhardingen heeft Materiaalkunde diverse keuringen uitgevoerd om de kwaliteit te bepalen. Tevens zijn opleveringskernen geboord waarna deze door een onafhankelijke laboratorium zijn onderzocht. Uit dit onderzoek bleek dat de verdichting en samenstelling van het asfalt afwijkingen vertonen. Door Ballast Nedam Infra is vervolgens aan Materiaalkunde gevraagd om de restlevensduur te bepalen om te toetsen of de verharding voldoet aan de ontwerplevensduur van 20 jaar. Na het uitvoeren van valgewichtdeflectiemetingen zijn met behulp van de constructiediktes uit het As-built dossier en de ontwerpgegevens van de opdrachtgever de restlevensduur van de verhardingen berekend. Deze bleek op alle vakken te voldoen aan de minimale ontwerplevensduur van 20 jaar.

Maatvoering

DIBEC Maatvoering heeft voor dit project de totaal benodigde maatvoerings-activiteiten verzorgd en aangestuurd. Zowel voor de betonmaatvoering als voor het grondverzet en wegenbouwkundige uitzetwerkzaamheden is het door de engineering opgesteld Uitvoerings Ontwerp naar buiten toe vertaald en indien nodig voor de registratie voor de keuringsplannen weer ingemeten.

Voor de monitoring van het bestaande spoor dat direct naast het te bouwen aquaduct lag, is gedurende de bouw een continu monitorings-systeem ingezet. Hierbij werden vanaf 3 standplaatsen middels tachymeters elk uur meetprisma's in het spoor ingemeten waarna de meetdata via internet naar een eigen server werd verzonden. Bij overschrijding van vooraf ingestelde grenswaarden stuurde de server via sms meldingen naar betrokkenen een bericht dat de spoorligging aan deformatie onderhevig was.

Projectgegevens

Functiecategorie: Aquaducten, Veiligheid, Veiligheidskundig advies

Milieu

Door de afdeling Milieu zijn diverse milieuhygiënische onderzoeken uitgevoerd, waaronder Nulsituatie bodemonderzoek, waterbodemonderzoek, partijkeuringen en monitoring van bouwkuipwater.