Reconstructie A15 Maasvlakte-Vaanplein

De A15 Maasvlakte – Vaanplein (MaVa) is in vele opzichten een belangrijke verbinding. Om de doorstroming van het verkeer in de nabije toekomst te garanderen heeft Rijkswaterstaat aan A-Lanes A15 het DBFM-contract verleend. A-Lanes A15 ontwerpt, bouwt, financiert en onderhoud ruim 37 kilometer rijksweg voor een periode van 25 jaar. Hierbij wordt de rijksweg opgewaardeerd, verbreedt en worden diverse kunstwerken vernieuwd of verbouwd.

Milieu

Binnen het DBFM contract is door A-Lanes A15 aan DIBEC de taak gegund om de aangetoonde verontreinigingsspots in de bodem nader te onderzoeken. De bodem is lokaal diffuus verontreinigd met voornamelijk zink. Deze zinkverontreinigingen zijn het gevolg van ophogingen met verontreinigd materiaal en ze zijn het gevolg van verwering van de zinken geleiderails naast de rijbaan.

Nadat een spot was afgeperkt tot aan de civieltechnische werkgrens werd een BUS-melding opgesteld. Hierbij trad DIBEC op als adviseur voor de opdrachtgever. De sanering van de spots is door DIBEC milieukundig begeleid. Naast de traditionele manier van saneren, het ontgraven en afvoeren van de verontreinigde grond, is in het kader van duurzaamheid ook verontreinigde grond herschikt en/of voorzien van een leeflaag of duurzame afdichting.

Naast de opdrachtgever zijn zeer veel partijen betrokken geweest bij een goede afstemming van de saneringen. Zo moest tijdens de voorbereiding van de werkzaamheden rekening worden gehouden met de stichting Buisleidingenstraat, Waterschap, Milieudienst Rijnmond, Havenbedrijf Rotterdam, RET, ProRail en natuurlijk Rijkswaterstaat.

De onderzoeken en de sanering zijn erop gericht op een efficiënte wijze de verontreinigde grond te verwijderen zodat het project A15 MaVa zo goed mogelijk doorgang kan vinden.

Materiaalkunde

Voor het project MaVa heeft Materiaalkunde in diverse fases een bijdrage geleverd. In de tenderfase zijn de verhardingsconstructies ontworpen en is een alternatief ontwikkeld voor de gangbare tweelaags ZOAB. Dit alternatieve mengsel heeft de benaming 'OPA8' en bestaat in tegenstelling tot de tweelaags ZOAB uit één asfaltlaag met minimaal dezelfde eigenschappen op duurzaamheid en geluidreductie. In de ontwerpfase zijn de diverse varianten verder ontworpen tot een definitief ontwerp.

Tijdens de uitvoeringsfase heeft DIBEC menskracht geleverd voor het keuren van de zand- en funderingsbanen en asfaltverhardingen conform het keuringsplan. Uitgevoerde keuringen zijn:

  • verdichtingsmetingen zand- en funderingsbanen
  • korrelverdeling en samenstelling materialen
  • laagdikte, verdichtingsgraad, holle ruimte en korrelverdeling asfalt
  • waterdoorlatendheidsmetingen open asfaltverhardingen
  • indringingsweerstand bermen

Na de uitvoeringsfase die in 2016 is afgerond begint de onderhoudsfase van 25 jaar. Ook hier levert Materiaalkunde kennis en mankracht aan de exploitatiemaatschappij voor het monitoren van diverse onderdelen van het project om te blijven voldoen aan de gestelde eisen.

Projectgegevens

Functiecategorie: Milieu, Milieutechnisch advies
Opdrachtgever: A-Lanes A15 Roads V.O.F.

Maatvoering

DIBEC Maatvoering heeft voor dit project de benodigde maatvoerings-activiteiten verzorgd en aangestuurd voor het Grondverzet en wegenwerk. Hierbij werd naast eigen mensen gebruik gemaakt van diverse lokale partijen die de benodigde mankracht konden aanleveren voor de maatvoerings-activiteiten.

Kenmerkend voor dit werk was dat er over een tracé van zo'n 25 km met 2 verkeersknooppunten de bestaande A15 zowel vernieuwd als verdubbeld moest worden terwijl het wegverkeer met zo min mogelijke hinder doorgang moest behouden. Hierdoor moesten er veel maatvoerings-inzetten in de nacht worden ingepland.

Ook voor de monitoring van de bestaande kunstwerken en het naastgelegen spoor zijn tijdens de uitvoering door DIBEC Maatvoering monitoringsmetingen verricht. En in verband  met de verdubbeling van de A15 zijn er in de zone's waar voorbelasting op de ondergrond was aangebracht, meer dan 1.000 zakbakens ingemeten en periodiek hermeten om de benodigde informatie te krijgen voor de afdeling geotechniek.