N31 en Perseverantia Traverse Harlingen
De nieuwe N31 wordt een autoweg met twee keer twee rijstroken en komt grotendeels verdiept te liggen in een traverse. In de huidige situatie zorgt de N31 met zijn circa 6 meter hoge zandlichaam voor een tweedeling van Harlingen. Met de verdiepte ligging van de nieuwe weg tussen het Van Harinxmakanaal en de Kimswerderweg verdwijnt die ‘visuele tweedeling’: je kijkt niet meer tegen de weg aan maar er overheen. Harlingen wordt weer één geheel. De weg kruist in de nieuwe situatie het Van Harinxmakanaal in de vorm van een aquaduct, wachttijden bij de Koningsbrug voor het autoverkeer zijn hiermee verleden tijd. De spoorlijn wordt ‘ongelijkvloers gekruist’, waarbij het spoor over de N31 heen loopt in een spoortrog. De weg wordt naar verwachting eind 2017 in gebruik genomen. Hierna kan de huidige N31 in zijn geheel worden ontmanteld. Doordat de huidige N31 verhoogd ligt en de nieuwe N31 verdiept, komt er een enorme hoeveelheid grond vrij. In totaal circa 700.000 m3 waarvan het merendeel schoon (AW grond) is en eigendom blijft van de opdrachtgever.
Saneringslocaties N31
Sanering Perseverantia
De uitvoering is er op gericht dat er in week 39 gestart kan worden met de aanleg dwars over het terrein van een nieuw tracé voor K&L van derden. Na het in gebruik nemen van deze K&L over enkele weken kunnen de bestaande K&L op de saneringslocatie buiten gebruik worden genomen en kan de verontreinigde grond ter plaatse worden gesaneerd. Dit zal voor 2015 voorlopig de laatste fase van de sanering zijn. Begin 2016 dient vervolgens binnen de systeemgrens N31 de oprit van het naast gelegen autodemontage bedrijf gesaneerd te worden. De oprit is tot die tijd nog in eigendom en in gebruik van de autodemonteerder. Parallel onder de oprit licht een gedempte vaart. De vaart is gedempt met asbesthoudend puin en onder de demping bevindt zich een sterk met PAK verontreinigde sliblaag. Het slib is in het verleden verontreinigd geraakt door de activiteiten op het Perseverantia terrein en is niet keurig verwijderd voorafgaand aan de demping. In 2016 staat ons op het project N31 dus nog een behoorlijke saneringsklus te wachten. Maar voorlopig hebben we onze handen nog vol aan de sanering op het Perseverantia terrein zelf. Persverantia doet letterlijk en figuurlijk zijn naam eer aan.
Projectgegevens
Functiecategorie: Milieu, Veiligheid, Maatvoering, Milieutechnisch advies

Materiaalkunde
Maatvoering
Ook voor de monitoring van de bestaande kunstwerken en objecten (woningen e.d.) tijden de uitvoering zijn door DIBEC Maatvoering op dit werk monitoringsmetingen verricht.