Deformatiemetingen bij station Hilversum
Omdat de kans op deformatie groot was, installeerde Maatvoering geautomatiseerde meetapparatuur die 24 uur per dag bleef meten. Zodra er grenswaarden werden bereikt, zond het apparaat een sms-signaal uit. ‘Dat is een paar keer gebeurd. We gaan dan heel secuur kijken wat er aan de hand is en beoordelen of we maatregelen moeten nemen of in het uiterste geval de uitvoeringsmethode moeten veranderen.
Voordat de werkzaamheden begonnen heeft DIBEC Maatvoering de sporen, perrons en het stationsgebouw ingemeten. Daarna werd continu bijgehouden of er iets bewoog. Het was een omvangrijk project, waarbij het erg belangrijk was om steeds de vinger aan de pols te houden om de bouw en de treinenloop niet te verstoren.
Voor de monitoring van het bestaande infra dat direct naast de te bouwen tunnel lag hebben we gedurende de bouw een continu monitorings systeem ingezet. Hierbij werden vanaf 4 standplaatsen middels tachymeters elk uur meetprisma's in het spoor en cruciale plaatsen van het bestaande gebouw ingemeten waarna de meetdata via het internet naar onze server werd verzonden. Bij overschreiding van vooraf ingestelde grenswaarden stuurde de server via sms meldingen betrokkenen een bericht dat de spoorligging aan deformatie onderhevig was.
Projectgegevens
Functiecategorie: Tunnels, Maatvoering, Civiele techniek
