Gestapelde tunnel A2 Maastricht / Koning Willem-Alexander tunnel
Om de doorstroming voor het verkeer en de leefbaarheid in de stad Maastricht te verbeteren wordt er een gestapelde tunnel gebouwd waardoor 80% van het huidige verkeer onder de grond verdwijnt. Deze tunnel heeft een lengte van 2,3 kilometer. Naast het bouwen van deze tunnel omvat het project ook nog andere werkzaamheden zoals de aanleg van verschillende viaducten, fietstunnels en alle andere bijkomende zaken voor de groene loper.
Materiaalkunde
Maatvoering
Een special op dit werk was het inrijden van een compleet Viaductdek vanaf zijn voorbouwlocatie naar zijn eindpositie op 2 landhoofden en 2 tussen liggende pijlers. Het dek moest tijdens het horizontale transport over zo'n 90 meter continu gemonitord worden op deformaties omdat het op een 4-tal combinaties van Self-Propelled Modular Transporter (SPMT) wagens ruste. Naast het op positie brengen van het totale dek werd ook het afvijzelen op de opleggingen door onze mensen qua maatvoering op de mm begeleid.
Ook voor de monitoring van de bestaande kunstwerken tijden de uitvoering zijn door DIBEC Maatvoering monitoringsmetingen verricht.
Projectgegevens
Functiecategorie: Veiligheid, Grote werken, Infrastructuur, Veiligheidskundig advies
Kenmerken: Binnenstedelijk, Mobiliteit, Ondergronds
Activiteiten: Constructieve elementen, Uitbreiding, Wegen

Milieu
Binnen het projectgebied bevinden zich (ernstige) verontreinigingen. Om het vele grondverzet mogelijk te maken is een raamsaneringsplan voor het hele projectgebied opgesteld. DIBEC Milieu heeft de milieukundige begeleiding verzorgd bij alle grondwerkzaamheden. Naast toezicht op het grondverzet was de milieukundig begeleider ook verantwoordelijk voor de monitoring van een grote VOCL verontreiniging die doorsneden wordt door het tunneltracé.