Gestapelde tunnel A2 Maastricht / Koning Willem-Alexander tunnel

Gestapelde tunnel A2 Maastricht / Koning Willem-Alexander tunnel

Om de doorstroming voor het verkeer en de leefbaarheid in de stad Maastricht te verbeteren wordt er een gestapelde tunnel gebouwd waardoor 80% van het huidige verkeer onder de grond verdwijnt. Deze tunnel heeft een lengte van 2,3 kilometer. Naast het bouwen van deze tunnel omvat het project ook nog andere werkzaamheden zoals de aanleg van verschillende viaducten, fietstunnels en alle andere bijkomende zaken voor de groene loper.

Materiaalkunde

DIBEC Materiaalkunde heeft voor dit project een bijdrage geleverd bij het teerinventarisatie van diverse op te breken asfaltverhardingen en het ontwerpen van diverse nieuw aan te brengen asfaltverhardingen. In de tunnelbakken is als fundering onder het asfalt AGRAC toegepast. DIBEC heeft een bijdrage geleverd aan het ontwerpen hiervan en kwaliteitscontroles tijdens het aanbrengen. Ook zijn er diverse boorkernonderzoeken verricht om de geleverde kwaliteit van het aangebrachte asfalt te bepalen.

Maatvoering

DIBEC Maatvoering heeft voor dit project de totaal benodigde maatvoerings activiteiten verzorgd en aangestuurd.Hierbij werd naast eigen mensen gebruik gemaakt van diverse lokale partijen die de benodigde mankracht konden aanleveren voor de maatvoerings activiteiten. Zowel voor de betonmaatvoering als voor de grondverzet en wegenbouwkundige uitzetwerkzaamheden hebben we de door de engineering opgesteld Uitvoerings Ontwerp naar buiten toe vertaald en indien nodig voor de registratie voor de keurings plannen weer ingemeten.

Een special op dit werk was het inrijden van een compleet Viaductdek vanaf zijn voorbouwlocatie naar zijn eindpositie op 2 landhoofden en 2 tussen liggende pijlers. Het dek moest tijdens het horizontale transport over zo'n 90 meter continu gemonitord worden op deformaties omdat het op een 4-tal combinaties van Self-Propelled Modular Transporter (SPMT) wagens ruste. Naast het op positie brengen van het totale dek werd ook het afvijzelen op de opleggingen door onze mensen qua maatvoering op de mm begeleid.

Ook voor de monitoring van de bestaande kunstwerken tijden de uitvoering zijn door DIBEC Maatvoering monitoringsmetingen verricht.

Projectgegevens

Functiecategorie: Veiligheid, Grote werken, Infrastructuur, Veiligheidskundig advies
Kenmerken: Binnenstedelijk, Mobiliteit, Ondergronds
Activiteiten: Constructieve elementen, Uitbreiding, Wegen

Milieu

Voorafgaand aan de uitvoering heeft DIBEC Milieu het hele projectgebied (95 hectare) verkennend onderzocht conform NEN5740 en NEN5707. Het onderzoek bleef niet beperkt tot de bovenste twee meter van de bodem. Aangezien de tunnel een diepe ligging kent, is onderzoek uitgevoerd tot in de mergellaag. Tijdens de uitvoeringsfase zijn diverse milieukundige onderzoeken en bodemonderzoeken uitgevoerd op locaties die gedetailleerder onderzocht moesten worden.

Binnen het projectgebied bevinden zich (ernstige) verontreinigingen. Om het vele grondverzet mogelijk te maken is een raamsaneringsplan voor het hele projectgebied opgesteld. DIBEC Milieu heeft de milieukundige begeleiding verzorgd bij alle grondwerkzaamheden. Naast toezicht op het grondverzet was de milieukundig begeleider ook verantwoordelijk voor de monitoring van een grote VOCL verontreiniging die doorsneden wordt door het tunneltracé.